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Évaluation des coûts aux usagers de la route dans un contexte nordique

Noël, Bonzil (2005). Évaluation des coûts aux usagers de la route dans un contexte nordique. Mémoire de maîtrise électronique, Montréal, École de technologie supérieure.

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Résumé

Ce mémoire de recherche est la continuité des efforts menés à l'ÉTS en vue d'élaborer des modèles de comportement des chaussées souples et le calibrage des modèles de performance des chaussées rigides avec HDM-4 pour le MTQ en incluant: (1) une argumentation avec la nécessité d'introduire les coûts aux usagers de la route comme une priorité dans les pratiques d'entretien et de réhabilitation; (2) une série de simulations afin d'évaluer les coûts aux usagers à l'aide du logiciel HDM-4 compatible à tous les climats; (3) ces simulations permettant aussi de taire une estimation des coûts d'exploitation des véhicules (CEV) selon l'état de la chaussée pour, au moins, les vingt (20) prochaines années avec des réductions de CEV selon les différents budgets alloués à la réhabilitation et la reconstruction des chaussées; (4) certaines recommandations sont faites aux administrations routières en vue d'intégrer les coûts aux usagers routiers dans le système de gestion de la route.

Titre traduit

The road user costs evaluation in the northern context

Résumé anglais

The maintenance and rehabilitation of flexible pavements are becoming increasingly important from the socio-economic point of view. The use of the management system by the road agencies does not always include all the aspects of the road user costs after having exploited all the pavement deterioration models. The pavement performance models used in HDM-4 allowed recognising the importance of the evolution road's state as well as the reality of roadway maintenance and rehabilitation management system according to their structural characteristics and their operating conditions.

Many efforts have been carried out to the École de technologie supérieure (ÉTS) for elaborating performance pavement models of the Quebecois road network. This project is concentrating on the user costs evaluation on the Notre-Dame street using software HDM-4 by treating the flexible pavement performance models and their characteristics. The bituminous pavement types include asphalt mix or surface treatment, surface layers over asphalt, stabilised or granular bases. The models of deterioration of the flexible pavements of HDM-4 of the World Bank are the results of several associations, organizations and administrations. Some of these models are able to answer the Quebec climatic conditions and allow us to simulate several options of pavement rehabilitation within the framework of the costing to the road users.

The report is carried out in several stages which consist in presenting 1) the portrait of the state of the Notre-Dame street; 2) the evaluation and the estimation of vehicle operating costs (CEV) depending of the pavement state; 3) some simulations and reductions of CEV at several levels of increasing in the budgets allocated for the rehabilitation and the rebuilding of the pavement. Some models presented in HDM-4 can detect the different defects of surface and their characteristics. The evaluation methodology of the user costs is established by different stages of deteriorations retained of software HDM-4. The data are provided either by the town of Montreal or by the Ministry of Transport of Quebec (MTQ) or in the studies already carried out at ÉTS. The results selected are those which appear most technical and economic advantageous. So, it is important to recommend to all the users of HDM-4 of knowing that the software HDM-4 requires an exhaustive data base to carry out the costing evaluation to the users.

Type de document: Mémoire ou thèse (Mémoire de maîtrise électronique)
Renseignements supplémentaires: "Mémoire présenté à l'École de technologie supérieure comme exigence partielle à l'obtention de la maîtrise en génie de la construction". Bibliogr.: f. [99]-102. Chap. 1. Description de ce mémoire de recherche -- Chap. 2. Méthodologie et développement de HDM-4 -- Chap. 3. Caractéristiques des chaussées souples -- Chap. 4. Saisie des données et analyse des résultats -- Chap. 5. Synthèse de l'étude -- Conclusion et recommandations.
Mots-clés libres: Chaussee, Climat, Cout, Entretien, Evaluation, Hdm-4, Logiciel, Nordique, Notre-Dame, Quebec, Rehabilitation, Route, Rue, Simulation, Souple, Usager.
Directeur de mémoire/thèse:
Directeur de mémoire/thèse
Assaf, Gabriel J.
Programme: Maîtrise en ingénierie > Génie de la construction
Date de dépôt: 15 févr. 2011 20:59
Dernière modification: 02 nov. 2016 00:53
URI: http://espace.etsmtl.ca/id/eprint/347

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