La vitrine de diffusion des mémoires et thèses de l'ÉTS
RECHERCHER

Development of software to facilitate the implementation of total productive maintenance in an ISO 9000, total quality management frame work

Desouky, Ahmed Said (2000). Development of software to facilitate the implementation of total productive maintenance in an ISO 9000, total quality management frame work. Mémoire de maîtrise électronique, Montréal, École de technologie supérieure.

[img]
Prévisualisation
PDF
Télécharger (6MB) | Prévisualisation

Résumé

The objective of this thesis is to develop a methodology to implement the total quality management (TQM) and total productive maintenance (TPM) under an ISO 9000 and ISO 14000 fram work. To facilitate such implementation, an integrated computer software is developed to manage the different activities in the electromechanical maintenance facilities in any type of industry.

In the first part of this thesis we start by introducing and clarifying every element that form the base to the understanding of the total Quality Management and total Productive Maintenance philosophies with the customer satisfaction as a major target. A systematic approach will be followed so that each element of the TQM and TPM can be brought under attention and bonded smoothly with the other elements of these two philosophies. This is done to ensure the success of the implantation of TQM and TPM in the difficult and sometimes demanding environment of the maintenance facilities.

To help clarify, understand and support the customer needs, globally applicable standards will play a key role. Such standards, whether developed by the International Standardization Organisation (ISO 9000 for Quality Management and ISO 14000 for Environment Management) or other organisations will become the primary instrument to guide us in the process.

These standards strive to perfect, at all times, the application of teamwork consensus, direct communication, and transparency principles in management. In this way ISO and other standards promote the values of rationality, utility, safety, waste reduction, environmental protection and ultimately, the customer satisfaction.

In the second part of the thesis, a computer software is developed to manage the activities of the maintenance facility within ISO 9000 and 14000 framework. The software will give the organisation the capability to adapt and to respond rapidly to the ever-changing needs of the customers it serves. Such fast and cost efficient service requires a planned completion date and a supporting timetable for actions that must be established for each job. To achieve these objectives, each team member should follow written procedures and must be informed when deviations from the planned schedule occur or is expected so that possible assistance or remedial actions may be considered. The software is developed such that real-time evaluation and current needs for standing activities are available to all levels of management. Many Technical Management Reports are also introduced to rapidly assign or re-assign jobs to the working teams.

The tool will also be useful in providing on line and real time information on the equipment and components' status. Such instantaneous, precise, properly classified and readily available data are expected to help the implantation of the TQM and TPM in order to manage and optimize the maintenance facilities.

Résumé traduit

Ce mémoire a comme objectifs le développement d'une méthodologie d'implantation de la gestion de la qualité totale (TQM) et la maintenance productive totale (TPM) dans un environnement ISO 9000 et ISO 14000. Pour faciliter une telle implantation, un logiciel intégré est développé en vue de gérer les diverses activités électromécaniques d'un département d'entretien en entreprise.

Dans la première partie du mémoire, tous les éléments qui permettent de comprendre les fondements de la qualité totale et de la maintenance productive totale sont présentés et clarifiés, avec la satisfaction du client comme un objectif majeur à atteindre. Une approche systématique sera suivie afin que tous les éléments de la TQM et TPM soient examinés attentivement et intégrés harmonieusement avec les autres éléments de ces deux philosophies de gestion.

La deuxième partie du mémoire est consacrée au développement d'un logiciel sous plate-forme ACCESS. Le logiciel est conçu pour gérer les activités de la maintenance dans une entreprise certifiée ISO 9000 ou 14000. Il permet à l'organisation de s'adapter et répondre rapidement aux besoins de ses clients.

Type de document: Mémoire ou thèse (Mémoire de maîtrise électronique)
Renseignements supplémentaires: "Mémoire présenté à l'École de technologie supérieure comme exigence partielle à l'obtention de la maîtrise en génie des Technologies des systèmes". Bibliogr.: p. [157]-159.
Mots-clés libres: 14000, 9000, Activite, Developpement, Electromecanique, Entreprise, Entretien, Gestion, Implantation, ISO, Logiciel, Maintenance, Methodologie, Predictif, Productif, Qualite, Total, TPM, TQM
Directeur de mémoire/thèse:
Directeur de thèse
Beauchamp, Yves
Co-directeurs de mémoire/thèse:
Co-directeurs de thèse
Youssef, Youssef A.
Programme: Maîtrise en ingénierie > Technologie des systèmes
Date de dépôt: 18 mai 2011 16:31
Dernière modification: 02 déc. 2016 16:42
URI: http://espace.etsmtl.ca/id/eprint/854

Actions (Identification requise)

Dernière vérification avant le dépôt Dernière vérification avant le dépôt

Statistique

Plus de statistique...