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Approche informatisée de l'aide à la décision pour la gestion intégrée des infrastructures urbaines

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Lalonde, Éric (2005). Approche informatisée de l'aide à la décision pour la gestion intégrée des infrastructures urbaines. Mémoire de maîtrise électronique, Montréal, École de technologie supérieure.

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Résumé

Ce mémoire présente le développement d'une démarche de gestion des réseaux urbains depuis l'évaluation des données jusqu'à la production de plans intégrés de réfection. Cette recherche a été réalisée sur les réseaux urbains de la ville de Sainte-Foy.

Le document expose des façons rapides et peu coûteuses d'élaborer une base de données fiable portant sur l'inventaire urbain.

Nous décrivons les différents aspects sur lesquels un réseau urbain peut être évalué. Un moyen est également suggéré pour intégrer dans une même analyse l'aqueduc, les égouts et la voirie.

Les résultats et l'analyse de sensibilité permettent d'évaluer la contribution de chacune des sources d'information dans le processus de renouvellement des actifs.

Cette approche permet aujourd'hui de répondre de façon précise aux questions suivantes: Où et quand devons-nous intervenir? Quelle est l'intervention optimale à retenir et quels en sont les coûts? Combien devons-nous investir pour assurer la pérennité de nos infrastructures?

Titre traduit

Computerized approach for integrated decision support of urban infrastructures

Résumé traduit

The aging of water, sewer and road networks, the lack of knowledge of their condition, and the reduction of financial resources have made it increasingly difficult to prioritize needs and assess optimal maintenance and rehabilitation (M&R), what type of repairs to perform and the best time to perform them in order to ensure the renewal of these networks. As a result, when a street is repaired, cities often replace all the existing infrastructures without previous evaluation of their condition. This type of wholesale replacement directly increases the costs of infrastructure renewal.

This study was performed to develop a complete new approach to the management of water, sewer and road networks. This approach begins with basic infrastructure data and goes all the way to the production of integrated capital improvement plans. The study is divided in three (3) parts. First, a review of literature exposes available concepts and advances in the field. Second, the experimental system and approach used is described. Finally, results calculated for the City of Sainte-Foy (now amalgamated into Québec City) and an analysis, proving the adequateness of the system, are presented.

The approach begins with finding the right information in order to perform the best decision-making process, collecting the minimum required data to minimize cost of implementation and further maintenance of data and structuring the information into an optimized database to facilitate querying and reporting.

Then, the optimal repairs to perform are determined first by considering each network's individual condition, then by considering spatial interactions of ali infrastructures for excavation purposes. The decision tree is calibrated to promote the use of trenchless technologies when required conditions are met and the overlying pavement is in good condition. If a case arises where several underlying conduits in a particular segment require repair but the overlying pavement does not, the system can still propose
replacement of the entire segment if this optimizes the use of financial resources over time.

Cutting-edge software to support this approach considerably increases asset managers' knowledge of the physical integrity, functional integrity and related assets of their water, sewer and roads networks. The flexibility of the software also allows harmonious integration of existing database, geographic information systems (GIS) as well as expert road management systems already in operation.

Asset managers are now able to provide precise answers to the following questions: When and where should we make repairs? What are the optimal repairs to perform? What are the costs associated with each repair? How much should we invest annually to ensure the renewal of our infrastructures?

Type de document: Mémoire ou thèse (Mémoire de maîtrise électronique)
Renseignements supplémentaires: "Mémoire présenté à l'École de technologie supérieure comme exigence partielle à l'obtention de la maîtrise en génie de la construction". Bibliogr.: f. [234]-242.
Mots-clés libres: Affaires, Aide, Decision, Experimentation, Gestion, Informatique, Infrastructure, Integre, Methodologie, Processus, Urbain.
Directeur de mémoire/thèse:
Directeur de mémoire/thèse
Bennis, Saad
Programme: Maîtrise en ingénierie > Génie de la construction
Date de dépôt: 11 févr. 2011 17:24
Dernière modification: 01 nov. 2016 23:49
URI: https://espace.etsmtl.ca/id/eprint/324

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