Paquin, Jean-Nicolas (2007). Réalisation d'un modèle d'interconnexion CCHT sous EMTP-RV. Mémoire de maîtrise électronique, Montréal, École de technologie supérieure.
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Résumé
Ce document traite de la réalisation d'une interconnexion CCHT sous EMTP-RV. Les travaux effectués dans ce domaine sont tout d'abord passés en revue. La problématique liée à cette technologie est ensuite présentée. Subséquemment, les divers éléments et les systèmes de commande et de protection développés dans le modèle sont détaillés. Les actions portées par les systèmes de protection lors de divers types de défauts sont ensuite mises en évidence. Une validation complète du modèle est présentée. Tout d'abord, ce dernier est comparé avec celui existant sous SPS, une librairie de Matlab/Simulink. Ensuite, la robustesse des commandes et protections est mise à l'épreuve par la simulation du modèle de référence du CIGRÉ dont les conditions d'opération sont sévères. Finalement, le comportement général du modèle en présence de multiples perturbations est analysé à l'aide de résultats obtenus de la simulation de l'interconnexion en configuration bipolaire.
Titre traduit
Design of an HVDC link in EMTP-RV
Résumé traduit
For many years, the HVDC technology has evolved and has been integrated to many electrical networks worldwide. With various applications and multiple assets, it has been granted with an outstanding rank among the area of electrical power transmission. Moreover, the increasing complexity and extent of actual electrical networks requires a constant improvement of the analysis tools. Therefore, a complete HVDC link model is essential for the simulation of diversified electrical networks.
The design of an HVDC link under the electrical network simulation tool EMTP-RV is discussed in this document. The history and some works about the simulation of the HVDC technology are firstly reviewed. The issues related to HVDC links, including reactive power consumption, harmonics elimination, the types of encountered faults, the expected behavior in steady-state and some stability problems are discussed in order to define the needs in terms of control and protection. Further on, the multiple items and features, including the automatic parameter calculator, are detailed to the reader. The reliability of an HVDC control system depends on the regulators, but also on the protection sub-functions. The actions that are taken by some HVDC link protection systems when faults or dysfunctions occur are shown.
In order to validate the efficiency of the entire model, many simulation results are presented. First of all, the model developed with EMTP-RV is compared with the one included within the Matlab/Simulink's SPS library. Then the sturdiness of the control and protection sub-functions is put to the test by the simulation of the CIGRÉ HVDC benchmark which provides strenuous operation conditions. Finally, for complementarity purposes, the overall behavior of the bipolar back-to-back HVDC link in presence of multiple disturbances is analyzed.
The similarity of the results obtained from the comparison of the SPS and the EMTP-RV models and the sturdiness tests shows the model's validity which present outstanding transient performances and quite short recovery times.
Type de document: | Mémoire ou thèse (Mémoire de maîtrise électronique) |
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Renseignements supplémentaires: | "Mémoire présenté à l'École de technologie supérieure comme exigence partielle à l'obtention de la maîtrise en génie électrique." Bibliogr : f. [203]-206. |
Mots-clés libres: | Réseaux électriques d'interconnexion, Réseaux électriques d'interconnexion Modèles mathématiques, Réseaux électriques (Énergie),CCHT, EMTP-RV, SPS/EMTP-RV |
Directeur de mémoire/thèse: | Directeur de mémoire/thèse Dessaint, Louis-A. |
Programme: | Maîtrise en ingénierie > Génie électrique |
Date de dépôt: | 12 avr. 2011 15:08 |
Dernière modification: | 01 déc. 2016 01:19 |
URI: | https://espace.etsmtl.ca/id/eprint/597 |
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